torsdag 24. mars 2011

TV på vegg uten kabler

Jeg har lyst til å få til en TVløsning hvor jeg bare har TVen på veggen, og har alt av teknisk utstyr ett annet sted hvor det ikke er synlig. Men for at dette skal bli realiteten må jeg henge TVen på veggen, eller bygge den litt inn, finne en måte å skjule alle ledningene, legge opp til ekstra kabling fra ett annet rom hvor alt det tekniske utstyret kommer, samt finne en god måte å styre alt sammen på.

Jeg har sett på mye forskjellig, og det er mange ideer og muligheter på nettet, men den jeg så langt ser ut til å gå for er...

Når det gjelder TVen på veggen er jeg fremdeles ikke sikker. De to mulighetene er jo som sagt enten bruke ett veggfeste som f.eks Samsung veggfeste som vist til høyre, da må jeg også finne meg en lekker kabelkanal. Eller rett og slett bygge veggen ut 5-10 cm rundt TV en for at den kommer inn i veggen samtidig skjuler alle kablene. Jeg skal leke meg litt i Sketchup og så om jeg får lagt ut noen bilder av det etter hvert.

Når det gjelder kabling så er jeg usikker på om jeg skal legge både CAOX og CAT-6 kabler for å sikre meg både fremtiden og "fortiden" eller om jeg skal gamble på at fremtiden med bare nettverkskabler holder. TVen trenger jo bare strøm og evt en HDMI fra en tuner. Jeg tar det som ett must at tuneren må ha en HDMI utgang, men spørsmålet er hvor lenge denne standarden holder seg? Også må jeg vel ha en ekstra nettverkskabel til TVen også. Når det gjelder overføringen av HDMI signalene, så blir det nok en løsning som innebærer CAT-6 sammen med en omformer som f.eks denne fra stereovoss. Fordelen med denne løsningen er bl.a at jeg kan gjøre det selv (mye vanskeligere å terminere HDMI kablene),  kan frakte signalene over lengre avstander, også kan jeg evt. oppgradere når det kommer en standard som greier å utnytte kapasiteten til CAT-6.
 



Og til slutt det jeg er mest usikker på hvordan jeg skal greie å sette sammen. Det er kommunikasjonen mellom fjernkontrollen
Harmony e.l. og KNX systemet, audio, video komonenetene osv.

Det alternativet jeg har lyst til å få til er en IR mottaker på veggen, som er koblet til KNX systemet. Hvis jeg får til denne løsnigen og kan bruke det til noe i KNX systemet vil dette være helt opptimalt. Også må jeg jo selfølgelig også ha en sender i det tekniske rommet. 
Jeg har funnet en komponent som har disse egenskapene, men alt jeg har av informasjon om "Media Box"en til busch jaeger er dette

1 kommentar:

  1. dette ble veldig komplisert, men interessant å lese. Jeg har alltid lurt på de forskjellige metodene man kan kombinere media box til tv o.l. Har alltid tenkt på en Boxee løsning. Men har aldri hatt nok penger til det :D

    spent på å se hva du bestemmer til slutt.

    SvarSlett