søndag 13. februar 2011

Smarthussystem: Abb og Busch Jaeger

Jeg kommer til å bygge opp systemet mitt rundt ABB og Busch Jaeger. Det jeg ser på som hjernen i systemet er Busch Jaeger Comfort Touch. Dette er en 9" touch skjerm hvor man kan kontrollere det som er koblet til Bus'en eller smarthussystemet. Det kan være alt fra lys, lyd, komponeneter som er koblet i en stikkontak, varme. Men det kan også være i forhold til alarm, sensorer på vinduer, dører osv. Jeg har falt pladask for dette, men nå er jo jeg en liten tekno frik også da, liker alt av dingser og duppeditter. En veldig grei introduksjonsvideo kan man se her.


Det jeg har tenkt på at komponenter så langt er:
  • Lysstyring (DALI) - som vil si at man kan lage grupper (som man kan endre på når man vil)
  • Styring av varmebabler, og kanskje legge opp egne kurser til 2 etg hvor jeg kan styre varmen.
  • Legge opp til at jeg skal ha en audiobus integrert så jeg kan ha en lydkilde over hele huset.
  • IR sendere og mottakere så jeg ikke er avhengig av brytere, men kan bruke mobiltelefon, nettbrett eller en avansert fjernkontroll (Jeg har f.eks en nedstøvet logitech Harmony 1000)
Ting jeg har lyst til å klargjøre så jeg har muligheten til å legge til seinere.
  • Persienne/lamellstyring
  • Værstasjon - til å f, eks styre persienner/lameller, lys og ha en værestasjon inne.
  • IP kamera, som kan brukes til døråpner, brukes til overvåkningskamera når man er på ferie og alarmen ringer
  • Døråper
  • Avansert innlåsningssystem (Bare for show off eler kjekt å ha)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar